Skip to main content

MUHASABAH MEKANISME TERBAIK MEMBAIKI DIRI


“akhlak Rasulullah adalah akhlak terbaik yang seharusnya menjadi ikutan dan dicontohi oleh umat baginda sebagaimana pentingnya umat Islam menjadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai landasan kehidupan. Namun sebagai manusia yang lemah sifatnya, ada ketikanya kita leka dek kelalaian dalam memaknakan sesuatu sehingga tergelincir dari landasan tersebut. Pada akhirnya manusia perlu kembali kepada fitrah dengan mengakui kelemahan diri dan berusaha melakukan muhasabah diri sebaik mungkin supaya kehidupan dunia dan akhirat akan lebih bermakna”

PERPADUAN TERAS MALAYSIA MADANI

(Hasron Nazri Hashim, Berita Harian, 26 Julai 1999) 

Remaja, golongan muda yang sentiasa terdedah kepada faktor kedewasaan samada dari aspek jangka hayat, minda, perasaan, emosi dan perwatakan. Proses pendewasaan ini sebenarnya harus dibajai dengan sifat-sifat kemurniaan yang berperinsip kepada keagamaan, sistem nilai dan kebudayaan bangsa yang semaksimum mungkin. Pembajaan yang sempurna akan melahirkan generasi remaja yang beriman, berakhlak mulia dan bersahsiah jitu. Sebaliknya proses pembajaan yang tidak seimbang pula akan mewujudkan generasi yang lemah, pincang identiti dan tingkah laku yang condong kemaksiatan.

Hakikat ini menjadikan remaja perlu mencari mekanisme terbaik bagi membentuk, memantap, memperkukuh dan memperteguhkan kendiri. Salah satu konsep yang wajar dihayati dan direalisasikan keunggulannya ialah konsep muhasabah diri. Muhasabah dalam Bahasa Melayu bermaksud menilai, meninjau perasaan, fikiran atau penderian diri sendiri. Pengertian muhasabah ini adalah tepat yang mana sebagai manusia, kita wajar mengetahui dari mana asal kita, apa tujuan kita hidup di dunia dan ke mana kita selepas kehidupan ini.

Jika diteliti daripada perspektif Islam, manusia harus melalui empat alam bagi melengkap dan menyempurnakan ketetapan pencipta manusia itu sendiri. Dari alam rahim, alam dunia, alam barzakh hinggalah ke alam akhirat masing-masing ditetapkan untuk dilalui setiap manusia. Pembentukan seseorang itu adalah bergantung kepada cara hidup ibu mereka sewaktu mengandung. Seandainya ibu itu mengamalkan kehidupan yang sentiasa berlandaskan kepada ketakwaan kepada Allah maka anak yang terbentuk juga menjadi anak yang cintakan Allah. Begitu juga sekiranya ibu itu mengamalkan kehidupan yang menjurus kepada kemungkaran kepada Allah, maka anak yang dihasilkan akan terpalit sama kemungkaran itu.

Lahirnya manusia di dunia maka bermulalah peranan, tugas dan tanggungjawab sebagai insan yang bakal memakmurkan setiap anugerah Allah di muka bumi. Manusia adalah makhluk terbaik yang diutuskan oleh Allah. Mereka dikurniakan dengan akal, hati dan otak yang bertujuan  membezakan antara sesuatu yang hak atau yang batil. Dengan adanya ketiga-tiga elemen ini manusia dikehendaki mencari dan membina kehidupan tanpa mengenepikan hukum-hukum Allah di samping beramal bagi mendekatkan diri denganNya.

Penganugerahan akal juga membolehkan manusia menilai dan mendefinisikan sesuatu khususnya perkara keburukan yang bertentangan dengan syiar Islam. Berfikir menggunakan akal amat diperlukan kerana manusia juga diberi nafsu yang sentiasa condong kepada kejahatan. Sesungguhnya kehidupan di muka bumi ini adalah landasan untuk mencapai kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Andai tergelincir dalam menggunakan nikmat Allah, maka seseorang manusia itu boleh di letakkan dalam dua keadaan iaitu golongan yang bahagia di dunia tetapi mendapat kehinaan di akhirat dan golongan yang hina di dunia dan akhirat sekaligus.

Harus diingatkan setiap kehidupan di muka bumi ini pastinya ada tempoh penghujungnya. Bagi manusia, kematian adalah kalimah yang tepat bagi memengertikan penghujungnya. Selepas berlakunya kematian, jasad manusia akan dikebumikan dan ia akan kembali menjadi tanah tetapi, roh manusia tidak akan mati malah terus hidup di alam baru yang dikenali sebagai alam barzakh atau alam kubur. Di alam ini roh manusia akan diduga oleh Allah berpandukan kepada segala amal ibadat yang dilakukan ketika hidup. Sekiranya manusia sewaktu hidupnya sentiasa beramal soleh, meninggalkan setiap laranganNya dan bersama menegakkan Rukun Islam maka manusia akan tenang dan bahagia di alam barzakh. Seandainya sewaktu hidup manusia sering mengamalkan perkara maksiat dan mungkar maka penyeksaan jua yang menghantui sewaktu bermukim di alam itu.

Sebagai seorang Muslim kita wajib mempercayai adanya hari penghabisan, hari pembalasan atau hari kiamat. Percaya kepada hari kiamat juga adalah salah satu Rukun  Iman. Di alam ini manusia akan dibangkitkan kembali dari tidur mereka di alam barzakh untuk dihisab dan ditimbang segala amalan mereka ketika hidup. Setiap amalan yang baik akan dibalas dengan syurga manakala setiap amalan buruk akan dibalas dengan neraka yang penuh azab dan penyeksaan.

Pemahaman terhadap keempat-empat alam ini akan menyedarkan manusia mengenai dari mana asal kita, apa tujuan kita hidup dan ke mana selepas kehidupan. Tujuan utama kehidupan adalah melaksanakan tugas dan tanggungjawab untuk mencapai kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Asas bagi mendapatkan darjah kebahagiaan ini pula berkehendakan manusia mengamalkan konsep ‘Amal Makruf Nahi Mungkar’ dan ia seharusnya diletakkan sebagai tunjang perjuangan.

Oleh yang demikian, dalam kehidupan ini remaja perlu menilai dan meninjau kembali diri samada tujuan sebenar kehidupan disempurnakan atau sebaliknya. Setiap perbuatan, tutur kata dan gerak hati bakal dinilai untuk diberi pembalasan apabila tiba saatnya. Pelaksanaan sesuatu pekerjaan harus dilandaskan dengan kewajaran, kewarasan dan bermatlamatkan mendapat kenikmatan Allah supaya masa kehidupan di dunia tidak sia-sia begitu sahaja.


Comments